Zintegrowane KształceniePrzedmiotowo-JęzykoweINSPIRACJA DO OPRACOWANIA PROGRAMU |
Doświadczenie w nauczaniu dzieci języka angielskiego na poziomie nauczania wczesnoszkolnego stało się inspiracją do napisania własnego autorskiego programu zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego skierowanego do uczniów klas I-III. Program opiera się na psychokulturowym podejściu do edukacji, które implikuje uwzględnienie w procesie edukacji znaczenia kontekstu kulturowego, niezwykle istotnego w kształtowaniu poczucia tożsamości i wartości każdego człowieka. Ponadto, dostrzeganie wartości kultury oraz jej znaczenia w kształtowaniu postawy pełnej otwartości oraz szacunku dla innych ludzi nabiera szczególnego znaczenia we współczesnym świecie, w którym zjawisko wielokulturowości społeczeństw jest zjawiskiem powszechnym. W tym kontekście, pojawia się konieczność kształtowania u uczniów od najmłodszych lat umiejętności dialogu, porozumienia i uświadamiania różnorodności, przy jednoczesnym ukazywaniu podobieństw i współzależności między przedstawicielami różnych kultur. Niezbędnym czynnikiem, pozwalającym na spotkanie z przedstawicielami innych kultur w atmosferze wzajemnego zrozumienia i porozumienia, jest kompetencja międzykulturowa. Kształtowanie kompetencji międzykulturowej umożliwia więc lepsze i skuteczniejsze współdziałanie, oparte na dialogu i wzajemnym szacunku, jednakże wymaga znajomości kultury własnej i obcej. Podstawowym zagadnieniem staje się więc język, który umożliwia zdobywanie wiedzy o innych kulturach oraz rozwijanie bogactwa kulturowego. Język jest bowiem aktywnym czynnikiem i narzędziem komunikacji, pozwalającym na przeżywanie i wyrażanie całej gamy stanów emocjonalnych. W tym znaczeniu, język traktowany jest jako jeden z elementów wyznaczających kulturę danego społeczeństwa oraz tożsamość jednostki, stąd nauczanie języków obcych staje się warunkiem rozumienia i porozumienia społecznego oraz międzykulturowego. Wynika z tego konieczność jak najwcześniejszego przygotowania uczniów do kontaktów z przedstawicielami innych kultur.
W tym kontekście, świadomość językowa traktowana jest jako narzędzie edukacji, implikujące świadomość istnienia innych kultur, ich uznanie, warunkujące tym samym dialog, zrozumienie oraz współdziałanie. Ze względu na współczesną różnorodność języków i kultur europejskich, jednym z głównych celów edukacji językowej jest w tym znaczeniu kształtowanie i rozwijanie kompetencji międzykulturowej, umożliwiającej porozumienie, wzajemne zrozumienie oraz rozwijanie bogactwa kulturowego. Stąd należy jak najwcześniej przygotować uczniów do kontaktów z przedstawicielami odmiennych kultur, wymagających nie tylko wiedzy na temat różnic kulturowych, lecz przede wszystkim postawy pełnej szacunku, otwartości i empatii. Zgodnie z tą ideą, wprowadzenie nauki języka obcego powinno odbywać się od najmłodszych lat. |
czwartek, 23 maja 2013
CREATIVE ENGLISH LEARNING
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Ewa Rekus